Jakie drogie samochody Polacy najchętniej kupowali w 2019 roku?

Segment premium to kategoria umowna. Zalicza się do niej auta marek prestiżowych i drogich. Nie ma żadnego „wpisowego”, który gwarantuje przynależność do elitarnego grona. Rozumiane jest ono intuicyjnie, za to dobrze. Wiemy, że wielka trójką – BMW, Mercedes i Audi – są premium, a na przykład Volkswagen, Toyota i Skoda nie są.
Po tym wyjaśnieniu możemy przejść do konkretów, czyli wyników sprzedaży samochodowego segmentu premium w Polsce w 2019 roku. Jak się okazuje, stajemy się społeczeństwem coraz zamożniejszym, bo coraz częściej sięgamy po samochody z górnej półki. Stosownego podsumowania roku dokonał niezawodny Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Liczba rejestracji samochodów z wyższej półki w Polsce znacznie przekroczyła w grudniu 2019 roku poziom dziewięciu tysięcy sztuk. Ostatni miesiąc minionego roku przyniósł też zaskakującą zmianę na pozycji lidera.
W całym 2019 roku Polacy kupili i zarejestrowali 78 942 auta z wyższej półki, o 7,14 proc. (5 258 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Warto nadmienić, że cały rynek wzrósł jedynie o 4,44 proc.
Wg Samaru końcowy wynik rankingu najpopularniejszych marek premium w 2019 roku jest zaskoczeniem. Jeszcze na koniec listopada stawce przewodziło BMW. Jednak grudzień i ostatecznie cały rok należał do Mercedesa. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 21 072 auta, co jest wynikiem o 4,64 proc. lepszym niż w roku poprzednim (podany rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa – Citana, Vito, Marco Polo i Sprintera, uwzględnia natomiast klasę V). Najpopularniejszym Mercedesem okazała się Klasa A (2 875 sztuk), przed Klasą C (2 575) oraz GLC Coupé (2 501).
BMW zostało wiceliderem rynku, ale odnotowało największy wzrost. Zarejestrowanych zostało 20 699 samochodów marki, aż o 32,52 proc. więcej niż w 2018 roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu to: seria 3 (4 334), X3 (2 927) oraz seria 5 (2 804).
Ostatnie miejsce na podium zajęło Audi, które w Polsce nie zaliczy 2019 roku do udanych. Firma z Ingolstadt zarejestrowała 13 777 aut osobowych. Nie tylko przegrała z konkurentami, ale odnotowała spadek o 6,19 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Spośród modeli z czterema pierścieniami najlepiej sprzedawał się Q5 (2 396), A6 (1 865) i A3 (1 771).
Na czwartym miejscu znalazło się Volvo. W 2019 roku Polacy kupili i zarejestrowali 10 975 aut marki, o 4,96 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Liderem został model XC60 (4 456), który wyprzedził XC40 (1 769) i XC90 (1 274).
Na dalszych miejscach w Top 15 znalazły się Lexus (firma zarejestrowała 3953 auta), Mini (2391), Land Rover (2077), Porsche (1821), Jaguar (1283), DSS (316), Infiniti (226), Tesla (94), Maserati (58), Bentley (53) i Lamborghini (46).
Najchętniej kupowanym modelem segmentu premium w 2019 roku okazało się Volvo XC60 (4 456), które wyprzedziło BMW serii 3 (4 334), BMW X3 (2 927) i Mercedes Klasy A (2 875).